گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

نخستین اکران عمومی مستند «مهدی که به دنیا آمد» در سینما هویزه مشهد + فیلم

  • کد خبر: ۱۶۴۲۶۷
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
نخستین اکران عمومی مستند «مهدی که به دنیا آمد» در سینما هویزه مشهد + فیلم
مستند «مهدی که به دنیا آمد» با حضور جمعی از عوامل فیلم در پردیس سینمایی هویزه مشهد برای نخستین بار برای عموم مخاطبان اکران شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مستند سینمایی «مهدی که به دنیا آمد» بازگو کننده روایتی از زندگی یکی از گروه های توان یاب جامعه است که سعی دارد با زبانی ساده، کوشش سوژه داستان را  برای همراهی و کمک با این قشر از جامعه نشان دهد. فردی که با وجود رویارویی با مشکلات فراوان در دوران کودکی و نوجوانی، سعی می کند در مهم ترین تصمیم زندگی خود، همراه و همیار بخشی از ناشنوایان جامعه باشد و این تلاش او در با زبان روایت در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این مستند به کارگردانی مشترک «امیرمهدی حکیمی» و «حجت بامروت» ساخته شده است، از امروز در بخش هنر و تجربه سینما و به صورت عمومی اکران خود را آغاز کرده است و نخستین اکران عمومی آن نیز در پردیس سینمایی هویزه مشهد صورت گرفت.

«مهدی که به دنیا آمد» یک فیلم پرتره از زندگی یک انسان با تجربه ای متفاوت است

در حاشیه اکران این مستند، «امیرمهدی حکیمی» که در بخش نگارش فیلمنامه، کارگردانی و تهیه کنندگی آن حضور داشته است، ضمن تشکر از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای همراهی در اکران عمومی آن خاطرنشان کرد: این مستند، روایت زندگی کودکی است که در فضای ناشنوایی به دنیا آمده و با سختی‌ها و مشکلات زیادی با آن مواجه بوده و در نهایت با مهمترین ترس زندگی خود مواجه می‌شود.

وی افزود: سعی کردیم آنچه ساختار درام سینما نیاز دارد، در ساختار سینمایی رعایت شود. از نظر زیبایی شناسی، فیلم، موسیقی، صداگذاری و ... جهان جدیدی را برای مخاطب باز می کند و او را در فضای ناشنوایان و آنچه با آن مواجه‌اند قرار می‌دهد. فیلم یک فیلم پرتره از زندگی یک انسان است که تجربه های متفاوت داشته و در لایه های مختلف اجتماعی، مذهبی، خانوادگی، فضای متفاوتی را تجربه کرده است.

حکیمی در ادامه گفت: تمام تلاش من و همه همکاران و دوستان خوبم که در کنار من بودند، این بود که کار متفاوت و خوبی را به مخاطب ارائه کنیم و مردم وقتی در سالن سینما کار را می بیند از آن لذت ببرند.

امیدوارم این مستند زمینه برای خدمت به ناشنوایان شود

حجت الاسلام «مهدی زریفی» بازیگر و سوژه اصلی این مستند نیز با اشاره به وجودد برخی نکات در ساخت آن گفت: وقتی گفتند می‌خواهند مستندی درباره زنگی من بسازند، اول با موضوع مخالفت کردم. چون سابقه داشته که خیلی ها وارد شده اند او خواستند مستند بسازند، اما رفته اند و کار به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: در نهایت گفتند قرار است جامعه ناشنوایان را به مردم نشان دهیم و این موضوع منجر به فرهنگ سازی شود. در نهایت پذیرفتم و کار در سال ۱۳۹۶ شروع شد و ۲ سال هم به طول انجامید. این اتفاقات زمانی در زندگی من شکل گرفت که مهمترین اتفاقات زندگی من در جریان بود. یعنی ازدواج کردم، بچه دار شدم و به سفر کربلا رفتم.

زریفی ابراز امیدواری کرد این مستند زمینه ای برای خدمتو توجه به ناشنوایان و فرهنگ سازی در جامعه شود.

حس ترحم نسبت به توان یابان را کنار بگذاریم

«حجت بامروت» دیگر کارگردان فیلم که در کنار «امیرمهدی حکیمی» ساخت آن را بر عهده داشته نیز گفت: کار تحقیق تقریباً از زمانی که کار با سوژه مواجه شدیم و با شخصیت اصلی کار را آغاز کردیم، تا زمانی که قصه از دل آن خارج شد، تقریباً ۱۴ یا ۱۵ ماه طول کشید.

وی افزود: هر چه جلوتر می رفتیم، شخصیت اصلی هم با وجود مخالفت های اولیه، نسبت به همراهی و ادامه کار علاقه بیشتری نشان می داد. بامروت خاطرنشان کرد: بعد از ساخت این مستند، نگاه ما به ماجرای ناشنوایی کلاً تغییر کرد و به این رسیدیم که حس ترحم نسبت به این موضوع را کنار گذاشته و به صورت عقلانی با آن مواجه شویم.

حمایت مدیریت شهری از هنرمندان در راستای برطرف کردن مشکلات توان یابان 

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در حاشیه این اکران گفت: یکی از جدی ترین چالش های ما در حوزه مدیریت شهری در ارتباط با مسائل توان یابان به گونه‌های مختلف آنها، این است که معمولا شناخت دقیقی از دنیای آنها وجود ندارد. از سوی دیگر، شاید نمی توانند حضور جدی در جامعه داشته باشند و زیرساخت‌های فضای شهری برای آنها مهیا نیست.

حسین باغگلی افزود: ما در فضای مدیریت شهری و در حوزه اجتماعی، به دنبال پیدا کردن موقعیت هایی برای این برقراری پیوند بین توان یایبان و سایر افراد جامعه و آشناسازی مردم با دنیای آنها بوده ایم. به همین دلیل سوژه فیلم برای ما بسیار جذاب و البته مهم تلقی می‌شود.

باغگلی تاکید کرد: در این دوره مدیریت شهری، چهار گروه نوجوانان، بانوان، زائران و توان یابان را به عنوان گروه های ویژه در نظر گرفته ایم. با توجه به این که توان یابان جزو یکی از چهار گروه هدف ما هستند، از هر اقدامی که در کمک به و بازگشت این افراد به شهر کمک کند استقبال می کنیم. افرادی که در زمینه هنر و ساخت فیلم و سینما کار می کنند، اگر سوژه هایی از این جنس داشته باشند که کمک کننده به مدیریت شهری در تسهیل ارتباط بین گروه‌های مختلف جامعه است، حتماً نهایت حمایت را خواهیم داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->